Küba’da Ulaşım ve Scooter Kiralama

Küba’da ulaşım konusu biraz sıkıntılı, öyle basitçe bir metroya, otobüse binerim kafası olmuyor tabii Avrupa’daki gibi falan. Ki zaten metro falan da yok:)

Şehirler arası ulaşım da başka bir konu ki hepsi için tecrübelerimi paylaşacağım bu yazıda.

Havana’da Şehir İçi Ulaşım

Havaalanı Ulaşım

Öncelikle havaalanına indiğinizde dışarıda sizi bekleyen taksilerden birini seçerek kalacağınız yere ulaşmanız mümkün ki buradaki taksiler gayet yeni ve konforlu. Havaalanına indiğinizde de duvarda asılmış, ya da taksilerin üstlerine yapıştırılmış olarak km olarak ya da nereye gideceğinize göre ne kadar ücreti olacağı ile ilgili bir tablo göreceksiniz.

Yapmanız gereken şey mutlaka tüm yolculuklarınız için binmeden önce fiyatını sormak ve havaalanı için çok değişmeyecek olsa da diğer yerler için pazarlık etmek. Biz Havana merkez için 24 CUC (yani 24 dolara denk geliyor) olduğunu tabloda gördüğümüz için o fiyata Havana merkeze taksi ile ulaştık.

Taksi ile Ulaşım

Peki şehir içinde ne yapacağız derseniz, genelde insanlar şehir içinde de taksi kullanıyorlar. Evet tabii ki çok yürüyeceksiniz ama yürüme mesafesinden uzak yerler de olacak. Bu yüzden üstünde taksi yazsın yazmasın herhangi bir arabaya el edin illa ki duracaktır.

Kübalılar için taksi colectivo oldukça yaygın bir seçenek. Yoldan herhangi bir arabaya tabiri caizse el ediyorlar ve durdurup biniyorlar. Bunun için de farklı el hareketleri kullanıyorlar. Öğrendiğimiz kadarıyla işaret parmaklarını sallıyorlarsa o yol üzerinde bir yere gitmek istediklerini, ellerinin parmaklarını birleştirip bütün olarak aşağı sallıyorlarsa mesela Havana dışındaysa Havana merkeze gelmek istediklerini belirtiyormuş. Biz bunu denemedik açıkçası sebebini az sonra açıklayacağım. Ama altın kuralı unutmayın, ücreti binmeden sorun ve pazarlık edin.

Ha bir de bu minnoş coco taksiler var ki biraz daha pahalılar ama çok tatlılar:)

Coco Taksi

Otobüs ile Ulaşım

Diğer seçenek eminim ki Küba’ya giden çok az insanın kullandığı bir seçenek olarak balık istifi olan otobüslere binmek. Biz deneyimlemek istediğimiz için scooterımızı kiraladığımız yerin Havana merkezin dışında olmasını fırsat bilip, scooterımızı bıraktıktan sonra otobüse bindik. Bizden başka hiç turist yoktu:) ama insanların normal hayatlarındaki gibi gitmek çok uzun sürmesi ve sıcak olması dışında hoşuma gitti ne yalan söyleleyim. Ve otobüsler çok çok ucuz. İki kişi halkın kullandığı para ile 1 CUP (1 USD=1CUC=25 CUP) ‘tan bile az bir ücrete bindik. Aynı mesafede taksi ücreti 10-15 CUC civarı ödemiştik daha önce.

Scooter Kiralama

Ben gitmeden önce kafamıza göre gezebilelim, şehirler arası taksi, otobüs vs. uğraşmayalım diye bir iki ay öncede araba kiralama niyeti ile internete girdim ancak hiçbir sitede kiralık araç bulamadım, hem yoğun sezon olması hem de araba sayısının az olması bunlara sebep oldu tahminimce, üstelik başka araba kiralama fiyatları da araba bulabilseniz bile epey yüksekmiş fark ettim ki. Bulabildiğim tek şey hiç aklımda yokken önde iki, arkada tek tekeri olan bu scooter oldu.

Sonrasında havanın sıcaklığını, nemi, taksi ücretlerini de düşününce Havana içindeki ulaşım için scooter çok kafama yattı ve aşağıdaki internet sitesinden scooterı 3 günlük 100 euro ücrete kiraladım gitti. Aşağıdaki site genel bir site ve diğer işlemleriniz için de turlar, otel vs. bilgi almak için kullanabilirsiniz, çünkü Küba için internetten her konu ile ilgili bilgi edinebilmek öle çok kolay olmuyor.

Ancak scooterı kiraladığımız şirket Daiquiri Tours idi, bu site sizi müsait olan araçlara yönlendiriyor. Scooterı kiralayan yerdeki arkadaşımız Mario’nun İngilizce biliyor olması, yardımsever tavırları, ofislerinde internet olması (Küba için oldukça lüks:)) derken gayet memnun kaldık. Tek sorun scooterı bir otelin otoparkından teslim alıyorsunuz ve burası bir miktar şehir dışında, ama o da çok büyük bir sorun değil.

Scooterımız epey bir kuvvetli ve rahattı. Kiralama esnasında motosiklet ehliyeti mutlaka soruluyor. Ülke rahat diye düşünüp ehliyetsiz kiralamayın sakın.

Trafikte hiç sorun yaşamadık.

Havana içinde çok rahatlıkla kullanabilirsiniz. Yollarda hiç bir sorun yaşamadık, bizim gittiğimiz yollar gayet düzgündü. Ve hatta biz bu scooterla Varadero yakınlarındaki bir plaja da 2 saat süren bir yolculukla gittik ve çok da keyifli oldu. Çünkü taksi ile gitsek epey bir para ödememiz gerekecekti.

Scooter ile ilgili olarak epey bir komik anı da biriktirdik. Muhtemelen bu scooterı hiç görmemiş olan çoğu Kübalı dostlarımızın, durdurup ya da ışıklarda el edip İspanyolca bir şeyler sormaları ki biz hiç İspanyolca bilmiyoruz, ısrarla farı yanıyor diye bizi uyarmaya çalışmaları, ki scooterın farı otomatik yanıyor zaten, benzin almak için durduğunuzda meraklı gözlerle yanımıza gelmeleri zorla yardım etmeye çalışmaları, polisin anlamsızca durdurup muhtemelen scooterı incelemesi, yolda park halindeyken scooterın fotoğrafını çekenler gibi olaylar olaylar. Gerçekten çok komik ve çok tatlı insanlar 🙂

Benzini kendiniz dolduruyorsunuz, tabi yardımsever Kübalılar müsade ederse:)
Biz dondurma sırası beklerken scooterımızın fotoğrafını çeken Kübalı abla:D

Şehirler Arası Ulaşım

Otobüs ile Ulaşım

Gel gelelim diğer konuya ki o da şehirlerarasında nasıl gidip geleceğiniz. Bu konuda ilk ve garanti seçenek turistlerin kullandığı Viazul firması otobüslerine binmek. Ki bileti birkaç gün önceden almakta fayda var çünkü tükenebiliyor, özellikle Trinidad için. Havana Trinidad arası 25 dolar bir ücreti ama sorun şu ki aslında araba ile 4 saat olan yol otobüs ile 6-7 saat civarında.

Otobüsün çok uzun sürecek olması nedeniyle bu tarz şeyleri hep gitmeden ayarlayan ben belki colectivo yani başkaları ile paylaşılan taksi kullanılabileceği bilgisini okuduğum için biraz akışına bıraktım ve orada Trinidad’a ulaşım yolumuzu ayarlamaya karar verdim.

Taksi Colectivo ile Ulaşım

Havana’dan Trinidad’a ulaşım için kafamdaki plan ev sahiplerimize danışmak ve illa ki onlar aracılığıyla bir araç ayarlayabileceğimdi, ancak ve ancak ev sahiplerimiz hiç İngilizce biz de hiç İspanyolca bilmeyince o iş yattı.

Scooterımıza atlayıp otobüs bileti almak için otogara gittik. Bir gün sonrası için bilet bulamadık ve o arada taksici abiler yanaşıp taksi colectivo lazım mı tadında sorular sordular ve dedik tamamdır overlokçumuz ayağımıza geldi. Taksici abiyle gidiş saati ve ücreti anlaşıp, adresimizi verip ayrıldık. Aşırı bir güven ortamı ertesi gün adam gelip bizi almasa, ortada kaldık ama Küba’da işler böyle yürüyor işte. İlginç yanı bu güven duygusunun karşılıklı olması, çünkü onlar da sizden kaparo falan talep etmiyorlar.

Gelelim işin eğlenceli kısmına 😀 Araç nasıl dediğimizde, oradaki normal araçları gösterip bunlar gibi diyen taksici amcanın sözüne inanan biz ertesi gün evimizin önünde (ama tam vaktinde, bu detayı da vermeden geçemeyeceğim, dakiklik konusunda hassasım çünkü biraz) aşağıdaki bonbon şekeri ile kapıda belirdi. Biz ise dehşet içindeyiz!!

Tam bir bonbon şekeri değil mi?

Arabada üç sıra koltuk var arkadaki sırada üç kişi, bir önde iki kişi ve şoför abinin yanındaki iki kişilik koltukta da bize yer kalmıştı. Binerkenki huzursuzluğumuz rahat koltuklar ve araya sonradan eklenmiş oldukça güzel çalışan klima sayesinde geçti ve bonbon şekeri ile evden eve gayet güzel bir seyahat geçirdik ve kişi başı 35 CUC karşılığında Trinidad’a ulaştık.

Arabanın hız göstergesi çalışmıyordu:D

Gel gelelim dönüş seyahatimize. Yine otogardan bir colectivo ayarladık ve abinin arabamız çok yeni sözlerine kandık. Binerken anladık ki araba dökülüyor tabii ki. İki Fransız iki Türk ve Kübalı şoförümüz yola çıktık. Sürücü abimiz mütemadiyen bağırarak telefonla konuşuyor zaten, yolda bir saat gitmeden yemek molası verdi falan. Fransız kadıncağız hamile, arabanın kliması zaten eh işte çalışıyor falan ite kaka ilerliyoruz.

Sonrasında yolda araba bozulmaz mı?!! Hava 500 derece, rölede sorun var fanlardan biri çalışmıyor, şoför uğraşıyor birileri duruyor bakıyor gidiyor derken bir 45 dakika sonra yola devam etmeye başlıyoruz yine ama sorun şu ki zaten yarım yamalak çalışan klimayı kapatmak zorunda kalıyoruz.

Arabanın bozulduğu ve şoförün kağıtla tamir etmeye çalıştığı anlar:D

Aksiyonlar bununla da bitmiyor, benzin alacağız diyerek bir yere yanaşıyor şoför kardeşimiz. Lütfen fotoğraf çekmeyin falan dedi ama ben çok aymadım en başta. Yolun arkalarında böle barakaların olduğu bir yere yanaştık. Böyle metalden duvarımsı bir yer açıldı önce içeri girdik ve abinin biri benzin getirdi, baya kaçak benzin alıyoruz. Bununla bitse iyi şoförümüz dahil orada herkes sigara içiyor, bitince yere atıyorlar falan. Acaba patlayacak mıyız derken işlem halloldu ve çıktık. Sağsalim Havana’ya vardık sonunda neyse ki.

Yani anlayacağınız Küba’daysanız sıradan bir yolculuk bile heyecan dolu ve sonradan gülerek hatırlayacağınız anılar olarak dönebiliyor size.